آژانس اخبار سایبری ایران

هوش مصنوعی؛ تهدیدی برای بقای کسب‌وکارهای اینترنتی

۱۴۰۴/۰۲/۲۰
16:57:03
جست‌وجو، موتور محرک اینترنت بوده و گوگل، نقطه عطف این مسیر به شمار می‌رود. اما اکنون، با استفاده کاربران از ابزارهای هوش مصنوعی برای یافتن پاسخ‌های خود، ارزش مبادله‌ای میان گوگل و تولیدکنندگان محتوا از بین می‌رود.»

به گفته متیو پرینس، مدیرعامل شرکت «کلودفلر»، هوش مصنوعی در حال آسیب زدن به موتور اقتصادی وب است و گوگل نقش کلیدی در این تغییرات دارد. پرینس در مصاحبه‌ای در روز جمعه اعلام کرد که هوش مصنوعی در حال بازتعریف مدل کسب‌وکار تحت وب است؛ مدلی که طی ۱۵ سال گذشته به‌طور عمده بر پایه جست‌وجو بنا شده بود. او گفت: «جست‌وجو، موتور محرک اینترنت بوده و گوگل، نقطه عطف این مسیر به شمار می‌رود. اما اکنون، با استفاده کاربران از ابزارهای هوش مصنوعی برای یافتن پاسخ‌های خود، ارزش مبادله‌ای میان گوگل و تولیدکنندگان محتوا از بین می‌رود.» او توضیح داد که حدود یک دهه پیش، گوگل در ازای هر دو صفحه‌ای که بررسی می‌کرد، یک بازدیدکننده به وب‌سایت‌ها می‌فرستاد. اما امروز، این نسبت به یک بازدیدکننده در ازای هر شش صفحه کاهش یافته است. این کاهش به دلیل افزایش جست‌وجوهای بدون کلیک است؛ یعنی زمانی که کاربران پاسخ پرسش خود را مستقیماً در صفحه نتایج گوگل دریافت می‌کنند. به گفته او، امروزه حدود ۷۵ درصد جست‌وجوها بدون خروج از گوگل انجام می‌شود. پرینس افزود: «این روند مدت‌هاست که مورد انتقاد ناشران محتوا و فعالان سئو قرار گرفته و اکنون با رشد مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) بدتر شده است. شرکت‌های هوش مصنوعی برای پاسخ‌گویی به کاربران، محتوای بسیار بیشتری را نسبت به گوگل استخراج می‌کنند، اما در مقابل، ترافیک بسیار ناچیزی به تولیدکنندگان محتوا بازمی‌گردانند.» او با اشاره به داده‌هایی نگران‌کننده اظهار داشت: «نسبت استفاده به بازگشت ترافیک در مورد شرکت OpenAI، حدود ۲۵۰ به یک و برای Anthropic، شش هزار به یک است. یعنی کاربران پاسخ‌های خود را به‌صورت مشتق‌شده از محتوا دریافت می‌کنند، بدون آنکه به منبع اصلی هدایت شوند.» پرینس هشدار داد: «اگر تولیدکنندگان محتوا نتوانند از فعالیت خود کسب درآمد کنند، تولید محتوا متوقف خواهد شد و وب مدرن با تهدیدی جدی مواجه خواهد شد. شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی از این چالش آگاه هستند و ادامه حیات مدل اقتصادی وب بدون تغییرات ساختاری ممکن نخواهد بود.» او در پایان خاطرنشان کرد که مدیرعامل OpenAI، سم آلتمن، به این مسئله واقف است، اما «او نمی‌تواند تنها کسی باشد که برای محتوا هزینه می‌کند، در حالی که سایر شرکت‌ها آن را به رایگان بهره‌برداری می‌کنند.»