آژانس اخبار سایبری ایران

ChatGPT لو می‌دهد

۱۴۰۴/۰۲/۰۴
18:04:06
در کنار کاربردهای مثبت در سفر، آموزش، یا جستجوی محتوای بصری، نگرانی‌هایی نیز درباره حریم خصوصی و امکان ردیابی ناخواسته موقعیت‌ها مطرح شده است

مدل‌های جدید هوش مصنوعی OpenAI حالا می‌توانند موقعیت مکانی عکس‌ها را تنها از روی جزئیات تصویری با دقتی چشمگیر شناسایی کنند. قابلیتی که به گفته OpenAI «گامی بزرگ در درک بصری ماشین» است، اکنون در نسخه‌های جدید ChatGPT نیز در دسترس کاربران قرار گرفته و تحولی تازه در کاربردهای عمومی هوش مصنوعی ایجاد کرده است. تحلیل بصری با زنجیره استدلال در این قابلیت که به نوعی «جستجوی معکوس موقعیت» (reverse geo-location) تلقی می‌شود، کاربران می‌توانند تصویر دلخواه خود را بارگذاری کرده و از ChatGPT بخواهند محل ثبت آن را حدس بزند. مدل با تحلیل دقیق عناصر موجود در تصویر، از تابلوها و علائم گرفته تا جزئیات معماری و متادیتای آشکار، نتیجه‌ای همراه با استدلال منطقی ارائه می‌دهد. در یکی از نمونه‌های جالب، کاربری به نام «Yumi» در شبکه اجتماعی X، تصویری از کتابی در یک کتابخانه منتشر کرد. مدل فقط با استفاده از کدی روی برچسب کتاب، مکان دقیق را شناسایی کرد: دانشگاه ملبورن. در مثالی دیگر، تصویری از خانه‌ای در سورینام (احتمالاً از Google Earth) نیز به‌درستی توسط مدل مکان‌یابی شد. مدل جدید o3 عملکرد دقیق‌تری دارد مدل جدید OpenAI با نام o3 عملکردی به‌مراتب بهتر از نسخه پیشین GPT-4o دارد. در تستی که توسط خبرنگاران انجام شد، از هر دو مدل خواسته شد تا محل ثبت تصویر خودروی الکتریکی جدید سوبارو را تشخیص دهند. GPT-4o موفق شد به‌صورت تقریبی مکان را شناسایی کرده و به درستی به سه شهر بزرگ آمریکا (نیویورک، لس‌آنجلس، شیکاگو) اشاره کند. اما در نام خودرو دچار خطا شد و آن را به اشتباه «Trailspeed» معرفی کرد. در مقابل، مدل o3 پس از حدود ۱ دقیقه و ۴۰ ثانیه تحلیل، پاسخ دقیق‌تری ارائه داد: «کراس‌اوور آبی رنگ، مدل Trailseeker ۲۰۲۶، معرفی‌شده در نمایشگاه بین‌المللی خودروی نیویورک ۲۰۲۵ در مرکز همایش‌های Jacob Javits منهتن.» این مدل با بررسی تطبیقی طراحی غرفه نمایشگاه، حضور خودرو و اطلاعات وب‌سایت رسمی سوبارو، استنتاج کرد که مکان تصویر دقیقاً نمایشگاه نیویورک بوده است. فناوری‌ای با تبعات گسترده هرچند ابزارهای مکان‌یابی تصویری پیش‌تر نیز وجود داشتند، اما ورود این قابلیت به مدل عمومی ChatGPT و دسترسی کاربران عادی به آن، نقطه عطفی در فراگیر شدن این نوع فناوری محسوب می‌شود. در کنار کاربردهای مثبت در سفر، آموزش، یا جستجوی محتوای بصری، نگرانی‌هایی نیز درباره حریم خصوصی و امکان ردیابی ناخواسته موقعیت‌ها مطرح شده است. کارشناسان می‌گویند توجه به ملاحظات اخلاقی در توسعه این نوع فناوری‌ها، بیش از گذشته ضروری به‌نظر می‌رسد.